Data Driven Mailing, druga młodość, starego poczciwego e-maila

Jak pokazuje historia, na boom reklamy oraz rozwój agencji, musieliśmy czekać do XX wieku. Lecz czym byłaby reklama, gdyby nie komunikacja elektroniczna? Prościej mówiąc – czym byłaby reklama bez e-maila?

Początkowo e-mail miał służyć do przesyłania wiadomości pomiędzy użytkownikami tego samego komputera. Z biegiem czasu nastąpił jego rozwój, opracowano protokoły komunikacji oraz serwery umożliwiające wysyłanie oraz odbieranie e-maili w sposób taki, jaki znamy obecnie. Jak można zauważyć, na przestrzeni kilkunastu-kilkudziesięciu lat, e-mail przybrał formę nie tylko komunikacyjną, lecz reklamową, bowiem – jak czytamy w E-commerce pulse by Custora –  obecnie stanowi podstawowe i najskuteczniejsze narzędzie marketingowe. Narzędzie marketingowe, które ciągle ewoluuje.

Korzyści płynące z E-mail Marketingu

Wśród wielu marketerów e-mailing wciąż jest postrzegany jako idealne narzędzie do zwiększania sprzedaży, bądź generowania leadów. Ci, którzy uważają podobnie, mają rację, bowiem wykorzystując kanał e-mail marketingowy można łatwo i efektywnie pozyskać nowych i utrzymać dotychczasowych klientów. E-mail marketing przydatny jest we wszystkich sytuacjach wymagających przekazania ważnej informacji dużej grupie osób w określonym czasie, np. w kampaniach reklamowych, w komunikacji z obecnymi i przyszłymi klientami, partnerami, czy pracownikami, w prowadzeniu programów lojalnościowych.

E-mail napędzany technologią, czyli Data Driven Mailing

Dzisiejsza efektywność działań e-mail marketingowych, jest wynikiem ogromnej ilości danych (big data), które zostawiamy w Internecie każdego dnia. Dane gromadzone, analizowane i przetwarzane stają się rozwiązaniem gwarantującym coraz bardziej precyzyjny dobór grup docelowych i personalizację komunikatu.

Dzięki naszej obecności i aktywności w sieci, zbudować można profil behawioralny każdego z nas z wykorzystaniem m.in.: informacji o czasie wysyłki/otwarcia wiadomości e-mail, geolokalizacji, czy intencji zakupowych, przez co sprofilowane bloki marketingowe (profile grup docelowych) mamy w zasięgu ręki. O tworzeniu profili behawioralnych możesz przeczytać również w ostatnich postach.

Znając rzeczywiste zainteresowania oraz intencje zakupowe, wykorzystując narzędzie e-mail marketingu, nasze skrzynki pocztowe nie będą zasypywane niechcianymi reklamami, a przestrzeń w Internecie – nieinteresującymi nas banerami. Konsumentom wysyłany jest przekaz reklamowy z treścią idealnie dopasowaną do nich, zbieżny z ich oczekiwaniami, co pozwala marketerom zoptymalizować budżet działań reklamowych i skupić się jedynie na wybranej przez siebie grupie docelowej. Spersonalizowana komunikacja zwiększa skuteczność wszystkich przekazów reklamowych.

 Wykorzystując narzędzie e-mail marketingu, nasze skrzynki pocztowe nie będą zasypywane niechcianymi reklamami, a przestrzeń w Internecie – nieinteresującymi nas banerami

Czym jest e-mail idealny?

Niezależnie od tego, jak bardzo interesująca będzie treść maila, jego odbiorca musi go przede wszystkim otworzyć. Jak zatem wystosować wiadomość, aby dotarła ona do użytkownika i skłoniła go do konkretnego działania? Znaczenie pojęcia E-maila idealnego może odzwierciedlić poniższy przykład:

Załóżmy, że Pani Monika otwiera swoją skrzynkę i odbiera e-maile cyklicznie z jednego miejsca, ale przez dwa dni w tygodniu, powtarzalnie o konkretnej porze robi to z innego miejsca. Możemy wnioskować, że właśnie w tym czasie przebywa np. w delegacji. Posiłkując się technologią, znamy jej preferencje dzienne i godzinowe odnośnie korzystania z poczty elektronicznej, wiemy kiedy jest aktywna mailowo. Wykorzystując informacje o jej statusie online, można wysłać jej wiadomość mailową, z reklamą konkretnej usługi lub produktu.

Dodatkowo, korzystając z posiadanych informacji odnośnie upodobań dot. urządzeń, na których Pani Monika najczęściej odbiera e-maile (np. na urządzeniu mobilnym), kreacja przesłana na jej skrzynkę zostanie specjalnie dostosowana do danego urządzenia – zarówno wizualnie, jak i technicznie – tak, aby wiadomość wyświetlała się bez żadnych problemów (kreacja responsywna) oraz aby jeszcze bardziej, tego typu spersonalizowany komunikat, wywołał u naszego użytkownika odpowiednie akcje.

Aby maksymalnie wykorzystać dodatkowe możliwości na powiększenie Twoich zysków, realizując kampanię e-mailingową, warto wdrożyć strategię up i cross-sellingu

Znając zachowania użytkowników w sieci, w prosty sposób można wpłynąć na ich działania. Jak tego dokonać? To proste, wystarczy, że w wysyłanym e-mailu wdrożymy personalizowaną rekomendację produktów. Jeżeli prowadzisz e-biznes – zachęcimy Twoich użytkowników do nabycia nieco droższego, lecz w pełni odpowiadającego ich preferencjom, produktu z Twojego asortymentu, czego efektem będzie wzrost wartości zamówienia. Proponowanie zakupu uzupełniających produktów również odpowiednio wpłynie na dynamikę sprzedaży.

Pamiętać należy również o look-alike’u – porównując cechy naszego użytkownika do cech innych podobnych użytkowników z naszej bazy, można stworzyć jedną grupę odbiorców o podobnych zainteresowaniach.

Odpowiedni dobór grupy docelowej to podstawa

Kampania e-mailingowa w każdym przypadku ma sens. Nie jest konieczne, aby po kliknięciu w maila, zawsze kierować potencjalnego klienta w miejsce jakim jest np. landing page – oczywiście, efektowny LP w posiadaniu firmy, świadczy o profesjonalizmie i świadomości marketingowej, ale mailing może spełniać równie dobrze inne cele, niż stricte sprzedażowe.

Odpowiednie dostosowanie technologii, potrzeb rynku oraz oczekiwań konsumentów napędza siłę marketingu, jaką są kampanie mailingowe. Patrząc na historię reklamy oraz samego maila, możemy być pewni, że e-mail marketing ma się dobrze. Mając na uwadze ciągłe zmiany technologiczne, z którymi stykamy się na co dzień, efektywna wysyłka kampanii e-mailingowych dalej uchodzić będzie za podstawowe narzędzie marketerów.

Zapamiętaj!

Dzięki komunikacji e-mailingowej, zyskujesz:

› automatyzację procesów sprzedażowych,

› dotarcie z ofertą do nowych klientów,

› pogłębienie relacji handlowych z obecnymi kontrahentami,

› komunikację o Twoich (nowych i dotychczasowych) produktach i usługach,

› zwiększony ruch na stronie WWW oraz w e-sklepie,

› wsparcie w działaniach retargetingu, cross i up-sellingu

 

Zamierzasz wykorzystać efektywny e-mailing w swojej strategii marketingowej. Skontaktuj się z nami JU:ż dziś! Z nami docierasz precyzyjnie!

hello@juagencja.pl