Twoja strona nie działa na mobile? Uważaj na Mobile First Indexing

Z początku świat reklamy internetowej, szczególnie tej w wyszukiwarkach, zdominowany był przez urządzenia stacjonarne. To komputery i laptopy odnotowywały największy udział w wyświetleniach i kliknięciach w organiczne wyniki wyszukiwania oraz reklamy.

Wraz ze wzrostem popularności urządzeń przenośnych obraz ten ulegał stopniowej zmianie. Z roku na rok obserwowaliśmy trend, w którym to urządzenia mobilne i wyświetlane na nich wyniki wyszukiwania oraz reklamy zaczęły coraz bardziej zyskiwać na znaczeniu.

Google wielokrotnie ostrzegał o nadchodzących zmianach. Każdy kolejny rok miał być tzw. „rokiem mobile”. Zazwyczaj kończyło się jednak na pogróżkach. Webmasterzy mogli odetchnąć z ulgą. Zapowiedzi z Mountain View przestały być traktowane poważnie.

 

Początek mobilnej ewolucji

Wszystko do czasu. W 2015 roku – zgodnie z zapowiedziami – mobilne wyniki wyszukania w Google przewyższyły te wykonywane na komputerach stacjonarnych. Zmiana ta była bez wątpienia pierwszym krokiem na drodze do mobilnej rewolucji, która miała raz na zawsze odmienić rzeczywistość reklamy w wyszukiwarkach.

O tym, że dostosowanie strony www do urządzeń mobilnych stanie się koniecznością, wpływającą na pozycję w rankingu, Google informowało webmasterów już wielokrotnie. Jednak dopiero zapowiedź aktualizacji „Mobile Friendly”, podsycana określeniami tworzonymi przez branżę, jak np. „Mobilegeddon”, wywołały wśród webmasterów prawdziwe poruszenie.

Głównym celem wprowadzanych zmian miało być skłonienie webmasterów do odpowiedniego przygotowywania serwisów pod mobile. Te strony, których zawartość na urządzeniach mobilnych była trudna do odczytania lub nie były wystarczająco user-friendly, miały otrzymać obniżoną wartość w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Źródło: http://gs.statcounter.com/press/mobile-and-tablet-internet-usage-exceeds-desktop-for-first-time-worldwide

Zmiany wprowadzane przez Google stały się naturalnym odzwierciedleniem nowych potrzeb i przyzwyczajeń użytkowników, którzy, chcąc swobodnie surfować w sieci, coraz częściej skłaniali się do korzystania ze swoich smartfonów i tabletów.

Warto pamiętać, że użytkownik mobilny przegląda strony internetowe w sposób zupełnie inny niż na komputerze bądź laptopie. Dlatego zagwarantowanie mu jak najlepszych doświadczeń w ramach mobilnej strony www stanowi dziś ważny element strategii budowy, jak i optymalizacji serwisów.

Rzecz jasna nawet dziś znajdziemy w sieci sporo archaicznych stron, nieprzystosowanych do wygodnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Takie serwisy z pewnością nie spodobają się robotom indeksującym Google, jak i użytkownikom, co z pewnością będzie miało swoje odzwierciedlenie w znacznie większym współczynniku bounce rate z urządzeń mobilnych.

Jeżeli jesteś właścicielem biznesu i posiadasz swoją stronę internetową powinieneś zadbać o to, by bez problemu wyświetlała się ona na ekranach smartfonów. Możesz w tym celu wykorzystać osobną wersję strony mobilnej (m.exaple.com) lub stworzyć nowy serwis w technologii RWD (Responsive Web Design), która automatycznie dostosuje się do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta użytkownik.

 

O co chodzi w Mobile-First Indexing

Na początku istnienia indeksu wyszukiwarki Google, roboty gromadzące informacje o stronach i ustalające na ich podstawie ranking w wynikach wyszukiwania – robiły to w oparciu o wersję desktopową strony.

Sytuacja uległa zmianie 26 marca 2018 roku, kiedy Google uruchomił w rankingowym ekosystemie tzw. Mobile-First Indexing.

Źródło: Google Search Console

Od tamtego momentu to mobilna wersja strony traktowana jest priorytetowo w kontekście określania rankingu wyników. Zabieg ma skłonić webmasterów do tego, by strony mobilne traktowali na równi ze stronami desktopowymi, zwracając uwagę na dostępność contentu i przyjazny wobec użytkownika interfejs.

W przytoczonym przykładzie powiadomienia, które webmasterzy znajdą w Google Search Console dla zweryfikowanych domen, warto zwrócić uwagę na ostatnie zdanie wiadomości. Potwierdza ono, Googleboty porównują ze sobą strony w wersji desktopowej i mobilnej, by odnaleźć potencjalne różnice.

 

Niepewna przyszłość SEO?

Co dalej z wynikami wyszukiwania? Prawdę powiedziawszy, na chwilę obecną nikt nie może być pewny tego, jak Mobile-First Indexing wpłynie na wyniki wyszukiwania. Z informacji przekazywanych przez Google wynika, że może upłynąć nawet kilka ładnych lat, nim w pełni odczujemy skutki wprowadzonej zmiany.

SEO podlega dynamicznym zmianom wynikającym z nieustannej potrzeby dostosowywania się pod algorytm wyszukiwarki. W związku z tym nawet wczesne informacje docierające z Mountain View mają spore oddziaływanie na to, jak webmasterzy traktują swoje serwisy internetowe.

Warto zapamiętać, że Mobile-First Indexing nie powinien być traktowany jako ostateczny sposób indeksowania stron internetowych. Google zapewnia, że nawet serwisy nieposiadające wersji przystosowanej do urządzeń mobilnych – nadal będą indeksowane. Różnice mogą dotyczyć jednak pozycji i jakości wyników wyszukiwania, w których promowane będą serwisy odpowiednio dostosowane do bieżących trendów.

Uproszczony schemat – mechanizm indeksowania stron przez Google:

Źródło: https://moz.com/blog/mobile-first-indexing-seo

Zapowiedzi zmian płynące od Google nie przekonują Cię do przebudowy swojego serwisu? Zwróć uwagę na działania konkurencji. Jeśli inni dostosowali witryny pod urządzenia mobilne, podczas gdy Ty wciąż borykasz się z wątpliwościami – może okazać się, że strony konkurencyjnych firm wyprzedzą Twoją stronę w rankingu Google.

Stwórz wersję mobilną strony

Przede wszystkim sprawdź, czy Twoja strona internetowa faktycznie potrzebuje drastycznych zmian. Być może wystarczy jej lekka optymalizacja, by upewnić się, że roboty indeksujące Google mają łatwy dostęp do całej zawartości wersji mobilnej.

›› W tym celu warto sięgnąć do źródła i wykorzystać „Sprawdzone metody indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych”.

W przypadku, gdy strona desktopowa i mobilna znajdują się pod tym samym adresem i wykorzystują technologię RWD (Responsive Web Design) będziemy mieli najmniej do robienia. Być może nawet obejdzie się bez jakichkolwiek ingerencji w funkcjonowanie i wygląd strony.

›› Sprawdź, czy Twoja strona internetowa poprawnie przechodzi test optymalizacji mobilnej
Mobile Friendly.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku, gdy serwis internetowy posiada wersję mobilną na subdomenie, np. https://m.example.com. W takiej sytuacji należy upewnić się, że treści na obydwu wersjach strony są tożsame względem siebie i łatwo dostępne.

Krok 1: sprawdź wewnętrzną nawigację na stronie, by upewnić się, że nie występują różnice w linkowaniu wewnętrznym i użytkownik może swobodnie poruszać się po całym serwisie.

Krok 2: zadbaj o dane strukturalne na stronie tak, by na obydwu wersjach wdrożone były jednakowe znaczniki rozszerzone. Na stronie powinny znaleźć się wyłącznie te dane, które są relewantne dla naszego serwisu i zawartego na nim contentu.

Krok 3: zwróć uwagę na okienka pop-up, które, pojawiając się na urządzeniach mobilnych, mogą przyczyniać się do utrudnienia nawigacji lub opóźnić ładowanie zasobów strony.

Szybkość ładowania swojej strony mobilnej możesz sprawdzić korzystając z darmowego narzędzia Google.

Nie ma wątpliwości, że przyszłość wyników wyszukiwania i SEO to coraz większy zwrot w kierunku mobile i użytkowników, którzy korzystają z urządzeń przenośnych. Powszechność smartfonów i nowinki technologiczne w rodzaju polskiej wersji Google Assistant sprawiają, że każdy z nas może w każdej chwili skorzystać z pełnego potencjału wyszukiwarki. Najważniejsze to wykorzystać ten trend i zawczasu zatroszczyć się o to, by pozwolić użytkownikom odnaleźć się w wynikach wyszukiwania.